De Galerij der Oude Meesters

De Galerij der Oude Meesters (Gemäldegalerie Alte Meister) is wereldberoemd dankzij het grote aantal werken van zeer hoog niveau dat hier te vinden is. Een van de belangrijkste schilderijen uit de gehele kunstgeschiedenis hoort bijvoorbeeld thuis in Dresden, namelijk de "Sixtijnse madonna" (1512-'13) van Raphael. Dit doek maakt al meer dan 250 jaar deel uit van de vaste collectie. Hoofdbestanddeel van de collectie in dit museum zijn de schilderijen uit de Italiaanse Renaissance, vertegenwoordigd door belangrijke werken van Giorgione, Titiaan, Correggio, Mantegna, Botticelli en Parmigianino. Al even belangrijk is het onderdeel Hollandse en Vlaamse meesters uit de 17-de eeuw. Rembrandt en zijn school is hier vertegenwoordigd met een groot aantal werken. Kostbare schilderijen van vroege Duitse en Vlaamse meesters, zoals de gebroeders Van Eyck, Dürer, Cranach en Holbein, maken evenals prachtige werken van Spaanse en Franse kunstenaars uit de17-de eeuw deel uit van de collectie. De zalengalerij, gebouwd volgens de plannen van Gottfried Semper, werd in 1855 geopend als een van de belangrijkste museale projecten in Duitsland van de 19-de eeuw. Nog altijd spreekt men van de Sempervleugel als het gedeelte waar de collectie is ondergebracht.

Entree

Combiticket Zwinger: Gemäldegalerie Alte Meister, Porzellansammlung, Mathematisch-Physikalischer Salon /Galerij der Oude Meesters, de Porseleinverzameling en de Wis- en Natuurkundige Salon
Entreeprijs: 14,00 euro
Met reductie: 10,50 euro